Save Link

share

Thursday, December 31, 2009

Suami Mati Nikah Mentua - Raja Lawak Dewasa


Oleh Fuad Hadinata Yaacob
Petikan Harian Metro Khamis 31 Disember 2009

SIK: Bimbang kekerapan kehadiran bapa mentua ke rumahnya, untuk menjenguk cucu menjadi cemuhan masyarakat sekeliling, seorang balu menikahi bapa mentuanya itu di negara jiran, sebelum perkahwinan terlarang itu di bongkar Pejabat Agama Islam Daerah Sik di sini, kelmarin.

Pasangan ‘mentuaku-suamiku’ selama 21 hari itu berlaku selepas wanita yang kematian suami sejak satu setengah tahun lalu itu, mengambil keputusan bernikah dengan bapa mentuanya, di negara jiran pada 8 Disember lalu.

Wanita berusia 40 tahun dan bapa mentuanya, 63, dinikahkan seorang juru nikah, sambil disaksikan dua orang saksi di negara jiran dengan kos RM1,400 yang dikongsi bersama.

Hubungan suami isteri terlarang itu terbukti apabila Pejabat Agama Daerah Sik memperoleh sijil pernikahan mereka yang dikeluarkan di negara jiran selepas dimaklumkan penduduk kampung sebelum menahan pasangan itu pada malam Selasa lalu (29 Disember).

Difahamkan, selepas mendapat ‘lesen’ sebagai suami isteri, pasangan itu hidup seperti suami isteri lain, termasuk melakukan hubungan seks beberapa kali.

“Saya tahu perbuatan ini salah, malah sedar hubungan antara bapa mentua dan menantu tidak akan putus sampai di akhirat, namun cemuhan daripada orang sekeliling apabila bapa mentua kerap menjenguk cucu, menyebabkan saya bertindak nekad mengajaknya berkahwin.

“Sebelum ini, saya pernah bertanya kepada pakar agama status hubungan saya dan bapa mentua selepas kematian suami, dia kata kami tiada apa-apa hubungan dan sebab itu saya teruskan hasrat ini,” kata menantu terbabit yang hanya mahu dikenali sebagai Nita, ketika ditemui di sini, kelmarin.

Ibu kepada lima anak itu mendakwa, pernikahannya dengan bapa mentua selain dapat melenyapkan cemuhan masyarakat, membolehkan nasib anaknya terbela.

“Anak saya berusia antara tujuh dan 20-an dan saya pula bekerja kilang. Ketika bekerja, anak-anak tiada orang jaga dan apabila bapa mentua datang, dia boleh tolong jaga cucunya,” katanya.

Nita mendakwa, sepanjang 21 hari bergelar isteri, dia hanya memanggil ‘suaminya’ dengan panggilan ayah, manakala anak-anaknya pula memanggil mentuanya ‘tok wan’.

Sementara itu, ‘suami’ Nita yang dikenali Pak San berkata, dia tidak terfikir akan berkahwin dengan menantu sendiri, malah ketika diajak bernikah di negara jiran, dia seperti berada dalam keadaan hanya mampu menurut saja.

“Ketika menantu ajak bernikah, saya mengikut saja, malah kami berkongsi wang RM1,400 untuk kos pernikahan di negara jiran.

“Majlis pernikahan itu mudah dengan disertai dua saksi, kadi dan mas kahwin RM30. Dalam beberapa minit, urusan selesai dan kami diberi sijil nikah sebelum pulang ke negara ini,” katanya.

Dia yang menetap di Selangor mengakui pernah tidur bersama ‘isteri’ dan melakukan hubungan seks sebanyak dua kali dalam tempoh tiga minggu perkahwinan.

Begitupun, Pak San melahirkan rasa syukur kerana ditahan Jabatan Agama Islam Daerah Sik pada malam 29 Disember lalu di rumah menantunya sebelum dibawa ke pejabat agama berkenaan.

“Jika tidak ditahan, mungkin saya terus bergelumang dosa. Pada saya, perkara sudah terjadi dan saya akui kejadian ini tidak pernah dibuat orang,” katanya.

No comments:

Post a Comment