Save Link

share

Sunday, December 29, 2013

Penjawat awam jadi mangsa banjir boleh tuntut insurans

Kuala Lumpur: Penjawat awam yang menjadi mangsa banjir baru-baru ini boleh membuat tuntutan insurans sekiranya memiliki akaun pinjaman perumahan Perbendaharaan, kata Datuk Seri Najib Razak.
Perdana Menteri berkata, mereka disarankan supaya menghubungi Kementerian Kewangan di Bahagian Pinjaman Perumahan (BPP).

“Penjawat awam yang menjadi mangsa banjir boleh hubungi @MOFmalaysia untuk mendapatkan maklumat tentang tuntutan insurans,” kata beliau melalui tweet terkininya semalam.
Beliau yang juga Menteri Kewangan mengulas pekeliling berkaitan tuntutan insurans bencana alam pinjaman perumahan Perbendaharaan bagi mangsa banjir di Terengganu, Pahang dan Johor yang dikeluarkan 19 Disember lalu.

Menurut pekeliling berkenaan, semua penjawat awam terbabit dinasihatkan mengemukakan tuntutan insurans bencana alam daripada panel insurans masing-masing.

Tuntutan insurans itu meliputi kerosakan struktur bangunan seperti dinding, lantai, atap, siling dan sebagainya, selain kejadian pecah rumah dengan tujuan mencuri semasa kejadian banjir.
Selain sekiranya berlaku tangki air pecah, kecederaan orang awam (pihak ketiga) akibat kemalangan di dalam rumah dan perbelanjaan hotel atau rumah sewa dalam tempoh baik pulih yang tidak dapat didiami turut dibenarkan mengemukakan tuntutan.

Mangsa boleh membuat tuntutan dengan menghubungi syarikat insurans atau takaful yang sedia memberikan perkhidmatan masing-masing. BPP berharap mangsa segera mengemukakan tuntutan untuk mempercepatkan proses pembayaran pampasan. Maklumat lanjut boleh dilayari di laman sesawang http://bpp.treasury.gov.my dan meja bantuan banjir di talian 03-8880 212.
Artikel ini disiarkan pada : 2013/12/30

No comments:

Post a Comment